Antioxidanter, fria radikaler och oxidativ stress

Jag håller på att söka mer fakta kring olivolja eftersom det finns två läger bland de stora kända hälsogurusarna. Det ena lägret (som jag oftast lutar åt) säger att det är bra att äta kallpressad olivolja, sk. extra virgin olivolja. Anledningen ska vara dess innehåll av polyfenoler som är en fytokemikalie. Fytokemikalier är växternas skydd mot tex solens strålar och insekter och ger ofta växten dess starka färg. I olivolja finns en polyfenol som heter flavonoider som fungerar som en antioxidant när vi äter den. Antioxidanter kan vi jämföra med rostskyddsmedel. När järn kommer i kontakt med luft börjar järnet rosta (åldras i förtid, förstöras och brytas ner). I kroppen har vi fria radikaler. Fria radikaler är molekyler som lätt reagerar med andra ämnen i kroppen, vilket under vissa omständigheter kan få negativa hälsoeffekter genom att celler skadas. Fria radikaler har också några viktiga funktioner i vår kropp men när vi får för mycket fria radikaler kan det leda till det som kallas oxidativ stress. Oxidativ stress är beteckningen på vad som sker i kroppen om antioxidanter inte klarar av att oskadliggöra fria radikaler och andra reaktiva syreföreningar i celler och vävnader. Oxidativ stress kan skapa skadliga kedjereaktioner som i värsta fall kan skada kroppens celler.

Det andra lägret menar att alla sorters fett som är utvunnet ur växter är skadligt och fettbildande. De säger bland annat att det är skadligt pga det höga innehållet av omega 6 (i förhållande till omega 3). De menar att man ska äta oliver och avokado men inte äta de utvunna oljorna från dessa växter. Samma läger menar också att vi inte ska äta något animaliskt eller animaliskt fett och att vi helt ska utesluta salt (alltså även havssalter) ur vår kost. Kosten ska vara helt växtbaserad och helst tillagas så lite som möjligt. Jag förstår deras ståndpunkt och jag har genom åren när jag sökt efter min väg till hälsa försökt leva efter deras devis. Det var för svårt och inget som höll för mig i längden. När jag åt en helt växtbaserad kost var jag tvungen att ta tillskott med B12 eftersom jag inte fick i mig det i kosten. Jag tror i grunden att människan är gjord för att kunna äta sig till allt det hen behöver i näringsväg. Nu är det inte så att jag inte äter tillskott och att jag förespråkar att äta en massa animaliska produkter. Även om min kost till stor del är växtbaserad äter jag även animaliska produkter ibland. Det gör mitt liv enklare och bättre helt enkelt. 

Det är bättre att göra något som är bra för hälsan under en lång tid än att göra något som är bättre under en kort tid. 

Dessutom har jag inte funnit några övertygande bevis för att det är skadligt med olivolja och kokosolja/MCT-olja (äter sällan avokadoolja för att jag föredrar de två jag nämnde). Jag har däremot läst mycket om alla fördelar med att äta olivolja och kokosolja/MCT-olja. Jag äter aldrig majs-, raps-, soljos- eller övriga växtoljor eftersom jag vet att andelen omega 6 jämfört med omega 3 är alldeles för hög i dessa oljor.